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KOGAN IS A PHOTOGRAPHER AND GRADUATED IN GRAPHIC AND FINE ARTS. HIS EXPRESSION FORMS PART OF THE TREND TOWARDS TRANSFORMING ABSTRACT-INFLUENCED FIGURATIVE ART,RESULTING IN THE CONTEMPORARY ART.THE ARTIST REFUTES ANY SPECIFIC INFLUENCE,WORKING BY INSTINCT,DIRECTLY ON CANVAS,RELYING ON HIS SENSIBILITIES IN TERMS OF POETICS AND HUMOUR. ALL OF HIS WORKS REPRESENT AN ENVIRONMENT IN WICH HUMAN AND SPIRITUAL DIMENSION ARE PRESENT,AND SUCH DISPLAY THE ENIGMATIC AND EVER-CHANGING SIDE OF HUMAN NATURE. HE EVINCES AN INNOVATIVE COMBINATION OF COLOURS AND METAL,IN ADDITION TO INTERPLAY OF CANVAS AND PIGMENT,HIGHLIGTHING UNEXPECTED FORMS AND TEXTURES. THE ARTIST ACKNOWLEDGES NO DEBT TO THE CLASSIS ABSTRACT ART, TOUGH HE DOES INVITE THE ONLOOKER TO IMAGINE AND APPRECIATE PRESENT-DAY ART, IN THE TRANSLATION OF A GRAPHIC SEMIOLOGY AND A SYMBOLS FOREST, MUCH AS CONVENTIONAL ART COULD BE APPRECIATED IN THE PAST IN A RHETORIC OF THE IMAGE. Norbert de ROSNY.

Thursday, 26 January 2017

CONSCIENCE/INCONSCIENCE




En 1951  le Dr Wilder Penfield , neurochirurgien à l’université Mc Gill à Montréal, a dirigé une série d’expériences pendant lesquelles il touchait le cortex temporal droit  du cerveau du patient, avec un faible courant électrique transmis à travers un appareil galvanique.



Le Dr Penfield prenait de longues aiguilles d’acier inoxydable, et commotionnait les zones internes du cerveau des patients éveillés. Il découvrit qu’en étant ainsi stimulés ses patients avaient l’impression:
  • -de sortir de leur corps,
  • – voyaient des lumières et des formes géométriques;
  • – revivaient leur vie en trois dimensions à l’extérieur de leur corps;
  • – entendaient de la musique céleste;
  • – entendaient des voix, et dialoguaient avec elles;
  • -rencontraient des amis,  ou des proches morts;
  • – voyaient même leur vie défiler devant leurs yeux.


Au regard de la découvertes des neurosciences  on ne peut qu’admettre que Frédéric Myers, Théodore Flournoy, William James,  Carl Gustav Jung, Milton Erickson avaient raison de souligner que l’inconscient était à l’origine des mythes, des idées , des créations artistiques, et que la conscience était sous sa dépendance.
« Notre conscience contemporaine n’est qu’un petit enfant qui commence à peine à dire «je» ».Carl Gustav Jung.




DESSIN de CARL GUSTAV JUNG 
"LE LIVRE ROUGE"
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